Aanpassingen en onderhoud algemeen

Toyota Landcruiser PZJ75

April 2001

Dit jaar hebben Anouk en ik de maanden mei en september vakantie. In mei willen we met de Landcruiser naar Turkije en in september staan Spanje en Portugal op het programma. Maar voor vertrek is er aan de auto nog wel het één en ander te doen. Zo willen we er andere stoelen in hebben en achterin de auto moeten we kunnen slapen en is er bergruimte nodig voor de bagage. In verband met de te verwachten slechte wegen onderweg dienen de aluminium velgen plaats te maken voor stalen exemplaren.

Manfred weet in Duitsland een tweetal elektrische Recaro stoelen te bemachtigen met werkelijk alles erop en eraan. Wel dient er een montageplaat gemaakt te worden met bevestigingssteunen om de Recaro stoelen pas klaar in de auto te kunnen monteren. Ook het vinden van de stalen velgen verloopt voorspoedig. De vorige eigenaar van de auto heeft de originele stalen spring velgen nog liggen voorzien van goede banden. Tegen een geschikte prijs kan ik ze komen halen. Bij het wisselen van de wielen maak ik tevens de wielkasten nog even goed schoon en voorzie deze van een stevige laag tectyl.

Het indelen van de laadruimte en het maken van de bagagebakken is het meeste werk. Samen met Manfred en Bob worden van hoeklijn en plaatmateriaal een tweetal mooie bagagebakken vervaardigd. De rubbermatten maken plaats voor een plaat betontriplex waarop de beide bakken kunnen worden vastgeschroefd. Tevens worden de bakken ook tegen de zijkant van de laadruimte vastgeschroefd. Terwijl Anouk een paar dagen van Brugge geniet met een paar vriendinnen maak ik, samen met mijn schoonvader Han, een paar keurige afsluitbare deksels voor de bagagebakken. Door middel van een losse plank ontstaat als het ware een tweede vloer waarop geslapen kan worden. Deze losse plank kan in dubbelgevouwen toestand tevens dienst doen als tafeltje door hem op boekenplank steunen te monteren aan de binnenkant van het achter portier. Op het hout wordt aan de linkerkant een Alu-profiel geplaatst. Enerzijds liggen nu voor het slapen een tweetal campingmatrasjes precies klem en kunnen niet verschuiven, anderzijds kunnen aan de andere zijde van het profiel de ingeklapte tafel en een tweetal stoelen rechtop worden vastgezet aan de linkerzijkant van de laadruimte.

Voor de bagagebakken is nog ruimte voor een brandblusser, verbandtrommel en een drietal jerrycans. Zo hebben we 20 liter diesel, 5 liter benzine voor de benzinebrander en 5 liter olie bij ons. Vriend Saco is elektrisch erg handig en hij sluit, behalve de elektrische Recaro stoelen, een radio-CD aan met een tweetal boxen achterin. Tevens sluit hij een tweetal leeslampjes aan en een mogelijkheid om achterin de auto driemaal 12V in te pluggen voor een lamp of het opladen van mobiele telefoons. De auto heeft een 24V systeem, hierdoor is het plaatsen van een omvormer noodzakelijk die de spanning van 24V terugbrengt naar 12V. Het is namelijk niet wenselijk om voor de 12V toepassingen de stroom van één accu te gebruiken.


Februari 2001 (262.414 km)

Inmiddels ben ik al drie maanden eigenaar van een Toyota Landcruiser en heb ondertussen 8000 km afgelegd. Vooral asfalt kilometers tussen Ommen en Wijchen omdat ik hier voor mijn werk een klus had uit te voeren. Een goede manier om de auto te leren kennen en uit te vinden of hij enigszins betrouwbaar is. Dat was zeker het geval anders kon hij zo weer in de verkoop! Ondertussen had Manfred de totale onderhouds- en reparatie geschiedenis van onze Landcruiser boven water getoverd. Hij had iedere keer keurig zijn beurtjes gehad en had een paar reparaties gehad aan bladveren, koppeling en vliegwiel. Het is trouwens wel even wennen aan de prijzen van de onderdelen en de onderhoudskosten. Dit is van een hele andere categorie dan van een eenvoudige Yamaha XT600 éénpitter!

  

Om straks op reis zeker te zijn van een technisch goede auto laat ik de Landcruiser een nul-beurt geven bij Toyota dealer van Leussen bij mij om de hoek. Ludo en Mark zijn twee jonge enthousiaste en vakkundige monteurs die het liefst aan grote auto’s sleutelen. Het is een volle dag werk om de auto flink onder handen te nemen en de monteurs werden niet zenuwachtig van mijn aanwezigheid. Want ik liep hun de hele dag flink voor de voeten in een poging om de auto ook technisch zelf te leren kennen. De onderstaande werkzaamheden werden uitgevoerd;

•  APK keuring met roetmeting

•  Nieuwe nummerplaten gemonteerd

•  Olie en oliefilter vervangen

•  Luchtfilter en brandstoffilter vervangen

•  Klepspeling gecontroleerd

•  Distributieriem, spanrol en multiriemen vervangen

•  Lekkage brandstofpomp verholpen

•  Gloeispiralen en koolborstels vervangen

•  Remmen gereinigd en gesmeerd

•  Banden en bandenspanning gecontroleerd

•  Aandrijfassen en kogels doorgesmeerd

•  Olie ververst van versnellingsbak, tussenbak en cardan

•  Remolie en koppelingsvloeistof ververst

•  Beide accu’s en accuklemmen vervangen

•  Eén ruitenwisserrubber vervangen

•  Verlichting gecontroleerd

•  Portieren en sloten gesmeerd

 

 

 

 

1 Toyota Landcruiser PZJ75.jpg (97467 bytes)

1 Recaro stoelen.jpg (97734 bytes)

2 Stalen frames.jpg (97236 bytes)


3 Stalen frames koppelen.jpg (98170 bytes)


4 Bodemplank.jpg (82169 bytes)


5 Houten deksel links(a).jpg (95603 bytes)


6 Houten deksel links(b).jpg (106518 bytes)


7 Houten middenplaat(a).jpg (103674 bytes)


8 Houten middenplaat(b).jpg (102139 bytes)


9 Houten bovenzijde en klapluikje.jpg (104515 bytes)


10 Indeling laadruimte(a).jpg (88151 bytes)


11 Indeling laadruimte(b).jpg (81914 bytes)


12 Tafeltje.jpg (95259 bytes)


13 Vlakke vloer.jpg (87690 bytes)