Toyota Landcruiser PZJ75
Specificaties:
Merk
en type: |
Toyota
Landcruiser (Hardtop Long) |
Cilinderinhoud: |
3500
cc (5 cilinder-zonder turbo) |
Vermogen: |
85
kW |
Brandstof: |
Diesel |
Bouwjaar: |
1992
(aanschafdatum: november 2000) |
Kilometer
stand: |
254.500
km |
Gewicht: |
1972
kg. |
Laadvermogen: |
1063
kg. |
Max.
massa aanhanger: |
3500
kg. |
Het verhaal
achter de aanschaf
Na
onze motortocht door Scandinavië, in de zomer van 2000, hebben we
besloten om een echte 4x4 auto aan te schaffen voor met name het
reizen buiten Europa.
Alleen
welk merk en type moet het dan worden?
Hier
hebben we niet lang over nagedacht! Het moest een Toyota Landcruiser
(Hardtop Long) van het type HZJ75 worden met een 4.2 liter zescilinder
diesel zonder turbo. Misschien onterecht maar een Landrover was
in onze ogen niet sterk genoeg en onvoldoende betrouwbaar. Tijdens
mijn motorreis door Afrika zag ik dat overal en door iedereen Toyota’s
werden gebruikt en de Landrover steeds meer naar de achtergrond
werd verdrongen. De meeste hulporganisaties en de VN e.d. rijden
inmiddels bijna allemaal Toyota Landcruiser.
Op
een willekeurig forum werd ook door een stelletje de vraag gesteld
wat ze nu moesten aanschaffen voor hun Afrika reis………….. Toyota
Landcruiser of toch een Landrover. Van de 100 reacties waren er
99 voor een Landcruiser en één stemde duidelijk voor de aanschaf
van een Landrover. Reden was dat ze tijdens hun reis zulke leuke
contacten hadden opgebouwd met de plaatselijke bevolking wanneer
hun landrover drie keer per week werd gerepareerd in een garage…………………..Het
is maar hoe je het bekijkt!
Alleen
het vinden van een dergelijke Toyota in goede staat en voor weinig
geld valt nog niet mee. Op een dag in november 2000 had een vriend
van ons Manfred Mestebeld er één gevonden bij een Toyota dealer
in Zwolle. Manfred zit dag en nacht op de weg voor het inkopen van
vrachtwagens en hij loopt af en toe ook tegen leuke motoren of personenauto’s
aan. De Landcruiser behoorde toe aan “Stegeman Gevelbehandeling”
in Hasselt. Hij zou de Landcruiser inruilen op een nieuwe. Maar
de Toyota dealer zat niet echt op deze inruil te wachten en vond
het geen probleem als wij de auto er tussenuit kochten. Stegeman
wilde de auto best aan ons verkopen maar hij was eigenlijk ook nog
op zoek naar een Jeep voor één van zijn zoons. Het toeval wilde
dat Manfred exact een dergelijke Jeep al twee jaar in de schuur
had staan. Dit kon wel eens een hele leuke deal worden! Wij een
proefrit maken in de Landcruiser en Stegeman er achteraan in de
Jeep.
De
Toyota liep goed, zag er voor zijn 8 jaar best netjes uit en stond
goed op de bandjes. Met een flesje bier erbij werd er nog even over
geld gepraat maar uiteindelijk zouden Manfred en Stegeman gewoon
met een gesloten beurs van auto’s ruilen. Door nu Manfred de vraagprijs
van zijn Jeep te betalen kon ik eigenaar worden van de Landcruiser.
Toch
werd de feestvreugde nog enigszins getemperd bij bestudering van
het kentekenbewijs. Ik was ervan overtuigd een 6 cilinder aan te
schaffen maar het betrof hier “slechts” een 5 cilinder. Het ging
hier om een PZJ75 waarvan ik niet eens wist dat ze ooit door Toyota
gemaakt waren. Vrijwel alles is identiek aan de HZJ75 maar je mist
gewoon een cilinder van 700 cc. De totale cilinder inhoud van een
PZJ komt daarmee dus op 3.5 liter, nog een beest van een motor maar
niet wat ik in eerste instantie dacht aan te schaffen.
Toch
besloot ik de aanschaf door te zetten. Voor een relatief gering
bedrag had ik een mooie en hopelijk technisch goede auto in handen.
Een HZJ75 in een vergelijkbare staat zou zeker anderhalf tot twee
keer duurder uitvallen.
|