Aanschaf

Toyota Landcruiser PZJ75

Specificaties:

Merk en type: Toyota Landcruiser (Hardtop Long)
Cilinderinhoud: 3500 cc (5 cilinder-zonder turbo)
Vermogen: 85 kW
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 1992  (aanschafdatum: november 2000)
Kilometer stand: 254.500 km
Gewicht: 1972 kg.
Laadvermogen: 1063 kg.
Max. massa aanhanger: 3500 kg.

Het verhaal achter de aanschaf

Na onze motortocht door Scandinavië, in de zomer van 2000, hebben we besloten om een echte 4x4 auto aan te schaffen voor met name het reizen buiten Europa.

Alleen welk merk en type moet het dan worden?

Hier hebben we niet lang over nagedacht! Het moest een Toyota Landcruiser (Hardtop Long) van het type HZJ75 worden met een 4.2 liter zescilinder diesel zonder turbo. Misschien onterecht maar een Landrover was in onze ogen niet sterk genoeg en onvoldoende betrouwbaar. Tijdens mijn motorreis door Afrika zag ik dat overal en door iedereen Toyota’s werden gebruikt en de Landrover steeds meer naar de achtergrond werd verdrongen. De meeste hulporganisaties en de VN e.d. rijden inmiddels bijna allemaal Toyota Landcruiser.

Op een willekeurig forum werd ook door een stelletje de vraag gesteld wat ze nu moesten aanschaffen voor hun Afrika reis………….. Toyota Landcruiser of toch een Landrover. Van de 100 reacties waren er 99 voor een Landcruiser en één stemde duidelijk voor de aanschaf van een Landrover. Reden was dat ze tijdens hun reis zulke leuke contacten hadden opgebouwd met de plaatselijke bevolking wanneer hun landrover drie keer per week werd gerepareerd in een garage…………………..Het is maar hoe je het bekijkt!

Alleen het vinden van een dergelijke Toyota in goede staat en voor weinig geld valt nog niet mee. Op een dag in november 2000 had een vriend van ons Manfred Mestebeld er één gevonden bij een Toyota dealer in Zwolle. Manfred zit dag en nacht op de weg voor het inkopen van vrachtwagens en hij loopt af en toe ook tegen leuke motoren of personenauto’s aan. De Landcruiser behoorde toe aan “Stegeman Gevelbehandeling” in Hasselt. Hij zou de Landcruiser inruilen op een nieuwe. Maar de Toyota dealer zat niet echt op deze inruil te wachten en vond het geen probleem als wij de auto er tussenuit kochten. Stegeman wilde de auto best aan ons verkopen maar hij was eigenlijk ook nog op zoek naar een Jeep voor één van zijn zoons. Het toeval wilde dat Manfred exact een dergelijke Jeep al twee jaar in de schuur had staan. Dit kon wel eens een hele leuke deal worden! Wij een proefrit maken in de Landcruiser en Stegeman er achteraan in de Jeep.

De Toyota liep goed, zag er voor zijn 8 jaar best netjes uit en stond goed op de bandjes. Met een flesje bier erbij werd er nog even over geld gepraat maar uiteindelijk zouden Manfred en Stegeman gewoon met een gesloten beurs van auto’s ruilen. Door nu Manfred de vraagprijs van zijn Jeep te betalen kon ik eigenaar worden van de Landcruiser.

Toch werd de feestvreugde nog enigszins getemperd bij bestudering van het kentekenbewijs. Ik was ervan overtuigd een 6 cilinder aan te schaffen maar het betrof hier “slechts” een 5 cilinder. Het ging hier om een PZJ75 waarvan ik niet eens wist dat ze ooit door Toyota gemaakt waren. Vrijwel alles is identiek aan de HZJ75 maar je mist gewoon een cilinder van 700 cc. De totale cilinder inhoud van een PZJ komt daarmee dus op 3.5 liter, nog een beest van een motor maar niet wat ik in eerste instantie dacht aan te schaffen.

Toch besloot ik de aanschaf door te zetten. Voor een relatief gering bedrag had ik een mooie en hopelijk technisch goede auto in handen. Een HZJ75 in een vergelijkbare staat zou zeker anderhalf tot twee keer duurder uitvallen.

 

1 Toyota Landcruiser PZJ75.jpg (97467 bytes)