Aanpassingen en onderhoud Zuid-Amerika

Toyota Landcruiser PZJ75

30 Januari 2008

Vandaag een belangrijke dag want we brengen de Toyota naar Heinenoord, alwaar hij in een container wordt geplaatst om alvast aan zijn overtocht naar Buenos Aires te beginnen. De daktent zit met spanbanden vast aan het imperial, en zal straks apart in de container worden vastgezet. Ook het tweede reservewiel en een ALU box zitten nu vast gebonden in de laadruimte van de auto en vinden straks in Argentinie weer een plekje op het imperial………………

2 Januari 2008

Voor het eerst sinds jaren is Aarding SP tijdens de jaarwisseling twee weken gesloten. Dat komt mij bijzonder goed uit want er moet toch nog wel wat gebeuren.

Bij de Toyota dealer in Ommen heb ik een afspraak gemaakt voor een laatste service beurt en een nieuwe APK. Omdat we alweer bijna 100.000 km met de auto hebben gereden wordt het gelijk een flinke service beurt. Maar echt bijzondere dingen of defecten zijn (gelukkig) niet meer aangetroffen……………….

Daarnaast hebben we nog wat timmerwerk voor de boeg. De beide zijkanten van de laadruimte heb ik samen met mijn schoonvader Han opnieuw betimmert en ook het tussenschot achter de voorstoelen is vervangen door een nieuw exemplaar. Daarnaast zijn er extra jerrycans gemonteerd voor diesel en water en hebben een high-lift en twee rijplaten nu ook een definitieve plaats gevonden………….Voor de wat lichtere spullen heb ik een grote ALU-box gekocht die straks een plekje krijgt op het imperial naast het reservewiel en achter de daktent. Gezien de hoogte van de container dient het imperial van de auto aangepast te worden. Bob slijpt alle leuningen eraf en voorziet deze van voetplaatjes zodat ze demontabel zijn. Als laatste besteedt buurman Hans nog de nodige uurtjes om de auto keurig te poetsen……………

December 2007

Ook de carrosserie heeft nog wat aandacht nodig. De striping en de vorige bedrijfsactiviteit “gevelbehandeling” staat al jaren op de beide zijkanten te pronken. Verder heeft de auto behoorlijk last van eczeem bij de spatborden, wielkasten, onder de voorruit en bij de zijramen van de laadruimte.

Autoschade Schonewille in Ommen gaat deze klus in een aantal weekjes klaren als vulwerk. Grote voordeel is dat hier ook op zaterdag wordt gewerkt en dat ik zelf de auto kan kaal maken en in een later stadium weer kan opbouwen. Bovendien maakt Henri een zeer betrouwbare indruk en is de prijs alleszins redelijk. Om vele uren laswerk te besparen worden er nieuwe voorspatborden gekocht en voor de wielkasten achter zijn zogenaamde overzetdelen aangeschaft. De hele auto kaal maken is nog wel te overzien maar wat een tijd heeft het gekost om alle slechte delen er uit te slijpen en het nieuwe plaatwerk er weer in te lassen! Henri heeft heel wat avondjes zitten doorbuffelen, en niet te vergeten de vele uren schuurwerk die Rick aan de Toyota heeft besteedt! Voor de zijraampjes in de laadruimte heb ik nieuwe aluminium panelen gemaakt en deze er zonder rubbers in laten kitten! Ze zijn in dezelfde kleur gespoten als de beide treeplanken en voorbumper.

Het eindresultaat is een zeer strakke Toyota geworden, voorzien van diverse lagen verf en tectyl………………..

November 2007

De laatste twee maanden is er hard aan de Toyota gewerkt om deze technisch voor elkaar te krijgen. Heel wat uurtjes is hiervoor gesleuteld bij Rocco van Wheels Unlimited in Beesd, een echte Landcruiser specialist.

In eerste instantie zijn bij de voorwielen de steekas keerringen vervangen. Een indicatie hiervoor waren allerlei oliesporen aan de binnenzijde van de voorbanden.

De bladveren zitten nu ongeveer drie jaar onder de auto en zijn nog in goede staat. De draaipunten, schommelstukken en rubbers zijn echter vervangen door de smeerbare uitvoering van EMU. In de originele uitvoering gaan de rubbers zich vast vreten door stilstand of juist veel off-road gebruik. De schommelstukken werken daardoor minder goed en de bladveren komen onder enorme spanning te staan……………De originele schokbrekers zijn vervangen door een Nitro uitvoering, ook van EMU.

Tevens bleek het spruitstuk gescheurd te zijn en een dergelijk gietijzeren onderdeel is eventueel alleen door een echte lasspecialist te repareren. Daarom toch maar een nieuwe besteld en, omdat er deze sleuteldag tijd over was, gelijk maar even de distributieriem vervangen.

September 2007

Tijdens de zomervakantie in Spanje hebben Anouk en ik besloten om het volgend jaar een paar maanden door Zuid-Amerika te gaan toeren. Uiteraard dient dan de auto in super conditie te zijn en dat betekende veel werk……………..

De laatste jaren was er al best veel aan de auto gebeurd met altijd nog in het achterhoofd die grote reis……………zo waren recent de dynamo en startmotor al gereviseerd en waren de radiateur en de driedelige uitlaat ook al eens vervangen.

Verder kon ik goedkoop aan een zestal stalen 16-inch velgen komen en staat de Toyota inmiddels op BF-Goodrich banden 235/85R. Deze bandenmaat is wereldwijd makkelijk verkrijgbaar en we hadden nu bovendien twee reserve wielen, eentje onder de auto de ander op het imperial.

Gedurende onze trip door Marokko in 2002 zijn de bladveren links achter gescheurd. En deze dingen zijn peperduur, vooral origineel. Op de vervangingsmarkt zijn veel betere spullen te koop, onder andere van Old Men Emu of paraboolveren en voor minder geld. De goedkoopste oplossing was echter de originele Toyota vering aan te schaffen, maar dan niet via de dealer maar via Thijs, een oude studievriend van de HTS, die werkt bij Weweler in Apeldoorn. Dus via Thijs vier nieuwe veerpakketten besteld en de achterste pakketten werden bovendien door Weweler verzwaard met een extra dik blad.

Tevens zijn op de voorwielen setjes vrijloopnaven gemonteerd. Dit levert in eerste instantie al veel minder weerstand op. Zonder vrijloopnaven draait altijd de voorste aandrijfas al mee als de voorwielen gaan ronddraaien! Bovendien mag je zonder vrijloopnaven de Toyota op een asfalt weg nooit in de 4WD drive zetten. En met name de lage gearing kan op hele steile asfaltweggetjes ook best wel eens handig zijn. Zonder vrijloopnaven is het probleem dat er een spijkerharde verbinding komt tussen de voor en de achterwielen. Er ontstaan enorme spanningen in de aandrijfassen omdat voor- en achterwielen nooit exact dezelfde diameters hebben……………..Op zachte ondergrond kunnen de wielen dit probleem door slip zelf opvangen!

Een ander punt van zorg was het vliegwiel. Ik weet niet welk technisch wonder dit verzonnen heeft, maar het gaat altijd kapot. Bij een Toyota 5-cilinder bestaat het vliegwiel namelijk uit twee delen die ten opzichte van elkaar een bepaalde hoekverdraaiing kunnen maken door een aantal stevige radiaal gemonteerde veren. Bij een aantal Toyota’s van dit type zijn deze veren inmiddels verwijderd en zijn de vliegwiel delen aan elkaar gelast. Wel is het noodzakelijk om dan een ander type koppelingsplaat te monteren waarin de radiaal gemonteerde veren zitten verwerkt. Omdat het lassen van de vliegwiel delen niet eenvoudig is heeft vriend Bob een speciale adapter op de draaibank gemaakt waarmee de vliegwieldelen aan elkaar kunnen worden gebout. Een ingenieus stukje draaiwerk! met foto's wordt op dit moment hard gewerkt!









 

Op weg naar de haven!

Wat extra spulletjes

Keurig poetswerk door Hans

Bob past het imperial aan!

Laadruimte opnieuw betimmert en ingedeeld!

Nog even wat tectyl!

Heel veel liter verf..........
Mooi Kerst kadootje........

Toyota Landcruiser............naakt!

Spuitstuk gescheurd!

Vervangen van spruitstuk en distributieriem

Nitro-schokbrekers

Smeerbare schommelstukken!

Monteren van vrijloopnaven

Lekke steekas keerringen
Reparatie vliegwiel